Hyvä kello soimaan
Rantasalmella on paljon hyvää ja annettavaa koti- ja ulkomaisille matkailijoille. Perimmäinen haaste on matkojaan miettivien tavoittaminen. Näistä puhutaan kohderyhminä segmentteinä, joista luontoon ja kulttuuriin liittyviä voidaan nimetä Rantasalmen kannalta olennaisimpina tähän tapaan: luontomatkailijat, ulkoilma-aktiivit, elämyshakuiset matkailijat ja kulttuurimatkailijat.
Eri kohderyhmien edustajat hakevat tietoa eri lähteistä ja seuraavat eri kanavia, joten mahdollisesti kiinnostuneiden tavoittamiseen tarvitaan monikanavaista markkinointia. Näkyvyyttä somekanavissa voidaan ostaakin, mutta pienellä budjetilla toimivien toiveet laajasta tavoittamisesta harvemmin toteutuvat.
Sosiaalinen media on myös myönteisessä mielessä ennustamaton. Jos ja kun Rantasalmella pistäytyy joku kansainvälisesti tunnettu henkilö ja hän jakaa hyviä kokemuksiaan somekanavallaan, niin viesti leviää yhdessä hujauksessa ympäri maailman. Hyvällä tuurilla joku muukin kiinnostuu paikan päälle saapumisesta.
Julkinen liikenne on valitettavasti vähäistä, joten satunnaisen matkailijan on todella vaikeaa löytää tiensä Rantasalmelle. Niille, jotka saapuvat, tulisikin tarjota parasta mahdollista ja aitoa palvelua. Monikielisten materiaalien tuottaminen on siinä ensimmäinen askel. Ajatukset paikallisten ja kielitaitoisten vapaaehtoisten näkemisenä resurssina voisi olla hyvä idea jatkokehittelyyn.
Aito maaseutu, hiljaisuus ja upea luonto kiinnostavat monia. Yhä enemmän on niitä, jotka haluavat lomaltaan muuta kuin massaturismia. Matkailijoiden kanssa toimimisessa sananlasku ”hyvä kello kauas kuuluu, paha kello kaemmas” on hyvä ohje kaikille rantasalmelaisille.